Här samlar vi material som kompletterar våra debattartiklar i olika media. Det kan till exempel vara underlag och kommentarer.
Debattartiklar i Göteborgs-Posten
28 juni 2017 Hög tid avliva myten om ”ineffektiva” Göteborg C
Göteborg C har inte nått sitt kapacitetstak och klarar fler än de tåg som kringliggande banor kan mata in, visar vår utredning. Denna förmåga vill Trafikverket och Göteborgs stad nu eliminera med Västlänken till priset av 30 miljarder och enorm miljöbelastning, skriver Carina Bulić och Peter Danielsson, Skona Göteborg.
När vi skickade in debattartikeln till GP så var det i en version med källhänvisningar. De valde GP att inte ta med. Vi publicerar därför artikeln, med källhänvisningar här.
1 juli 2017 Trafikverkets replik: Göteborg C är max utnyttjad
Göteborg C har inte nått sitt kapacitetstak och klarar fler än de tåg som kringliggande banor kan mata in, visar vår utredning. Denna förmåga vill Trafikverket och Göteborgs stad nu eliminera med Västlänken till priset av 30 miljarder och enorm miljöbelastning, skriver Carina Bulić och Peter Danielsson, Skona Göteborg. Repliken finns här
4 juli 2017 Skona Göteborgs slutreplik: Trafikverket undviker kapacitetsfrågan
Trafikverket griper ett halmstrå från 2012 då Göteborgs Centralstation var överbelastad. En brist som löstes omgående. Sedan dess har Göteborg C inte varit överbelastad, skriver Carina Bulic och Peter Danielsson, Skona Göteborg. Vår slutreplik finns här
Här finns även slutrepliken i en version med referenser
Relaterade dokument till denna debatt
Debattartikeln från 28 juni med referenser
Vår slutreplik från 4 juli med referenser
Varför kapaciteten minskar med Västlänken
Hur 675 tåg kan bli 1125 trots att Västlänken minskar kapaciteten