Debattartiklar och relaterat material från Skona Göteborg

Här samlar vi material som kompletterar våra debattartiklar i olika media. Det kan  till exempel vara underlag och kommentarer. 

 


Debattartiklar i Göteborgs-Posten

28 juni 2017 Hög tid avliva myten om ”ineffektiva” Göteborg C

Göteborg C har inte nått sitt kapacitetstak och klarar fler än de tåg som kringliggande banor kan mata in, visar vår utredning. Denna förmåga vill Trafikverket och Göteborgs stad nu eliminera med Västlänken till priset av 30 miljarder och enorm miljöbelastning, skriver Carina Bulić och Peter Danielsson, Skona Göteborg.

Debattartikeln finns här

När vi skickade in debattartikeln till GP så var det i en version med källhänvisningar. De valde GP att inte ta med. Vi publicerar därför artikeln, med källhänvisningar här.

1 juli 2017 Trafikverkets replik: Göteborg C är max utnyttjad

Göteborg C har inte nått sitt kapacitetstak och klarar fler än de tåg som kringliggande banor kan mata in, visar vår utredning. Denna förmåga vill Trafikverket och Göteborgs stad nu eliminera med Västlänken till priset av 30 miljarder och enorm miljöbelastning, skriver Carina Bulić och Peter Danielsson, Skona Göteborg. Repliken finns här

4 juli 2017 Skona Göteborgs slutreplik: Trafikverket undviker kapacitetsfrågan

Trafikverket griper ett halmstrå från 2012 då Göteborgs Centralstation var överbelastad. En brist som löstes omgående. Sedan dess har Göteborg C inte varit överbelastad, skriver Carina Bulic och Peter Danielsson, Skona Göteborg. Vår slutreplik finns här

Här finns även slutrepliken i en version med referenser

Relaterade dokument till denna debatt

Debattartikeln från 28 juni med referenser

Vår slutreplik från 4 juli med referenser

Varför kapaciteten minskar med Västlänken

Hur 675 tåg kan bli 1125 trots att Västlänken minskar kapaciteten


Debattartiklar i Expressen/GT